Joris van Dijk, de nieuwe commercieel-directeur van de bedrijfstak betaald voetbal, zal waarschijnlijk nog nooit van z’n leven zoveel draaien om z’n oren hebben gehad als donderdagavond toen de directie van Feyenoord alsnog bereid was met de gemeenteraad te praten over het gewenste nieuwe stadion. Het was zelfs zó erg dat Gerben van Dijk van de CU-SGP vond het zelfs vervelend dat hij ook Van Dijk heette.
De commercieel-directeur werd voornamelijk verweten dat hij de Feyenoord-supporters, die eerder deze week hadden ingesproken, als emo-mannetjes kwalificeerde. ‘’Nu begrijp ik waarom de supporters van Feyenoord zeiden dat ze zich niet gehoord voelen bij de club”, zei raadslid Van der Velden.
‘’Wat u doet, is misplaatst’’, zei ook Jeroen Postma van GroenLinks, ‘’Ik heb juist veel deskundigheid gehoord. Veel ratio.’’
Ellen Verkoelen, de fractievoorzitter van 50Plus, was de eerste die Joris van Dijk de kat gaf. ‘’U stigmatiseert. Ja, de supporters spreken vanuit het hart voor Feyenoord. Terecht. Maar met veel kennis van zaken.’’
En die kennis van zaken miste Verkoelen bij de directie van Feyenoord, die zich nu (23.05 uur) heeft teruggetrokken op de gangen van het stadhuis om de kritiek te bespreken en de aansluiting in hun optreden misschien nog enigszins te repareren.
Jeroen Postma (GroenLinks, nota bene een coaltiepartij) zei tegen Joris van Dijk dat hij – voorafgaande aan deze avond - toch nog eens het boek van Hugo Borst ‘De Coolsingel bleef leeg’ aandachtig had gelezen. Het was een veelzeggend statement.
Van Dijk is nog niet zo lang in dienst van Feyenoord. Hij was directeur van Madurodam.